Jeseníky se vrací
vzpomínka Františka Rosického
Když jsem se před padesáti léty poprvé zúčastnil automobilové soutěže
pořádané olomouckými motoristy v pohoří Jeseníků, netušil jsem, že se zanedlouho
natrvalo usadím v Olomouci a s touto oblastí spojím svůj sportovní osud.
Tehdejší doba automobilovému sportu příliš nefandila, a tak ani velká jesenická
soutěž, byť založená na historických kořenech, už dlouho nevydržela.
Teprve v osmašedesátém roce se ledy částečně prolomily a díky zastoupení v
novém pražském motoristickém vedení se podařilo získat pro Olomouc automobilový
okruh i mistrovskou automobilovou soutěž. Spolu s výtečným manažérem Jindrou
Gronychem jsme rychle připravili celkovou koncepci soutěže a organizační výbor
ji ve spolupráci s ostatními motoristy a územními institucemi už v roce 1969
uvedl do života. Jesenická byla opět na scéně, tentokrát však s novým, moderním
i módním názvem Rallye Jeseníky. Procházela celým územím Nízkého a Hrubého
Jeseníku, měřila přes 450 km a obsahovala 4 rychlostní zkoušky. Tehdy se pojetí
automobilové rally víc blížilo normálnímu použití automobilu ve veřejném
provozu, hlavní důraz se kladl na jízdu na otevřené trati s poměrně vysokými
jízdními průměry odstupňovanými podle skupin a objemových tříd soutěžních
vozidel. Nedodržení předepsané jízdní doby mezi časovými kontrolami bylo tvrdě
postihováno a penalizace z trati byly základem pro hodnocení, význam
rychlostních zkoušek byl většinou až druhořadý. Těmto podmínkám dobře vyhovovala
oblast Jeseníků s menším osídlením, se sportovně náročnými úseky trati, velkým
převýšením, rychle se měnícím povrchem i počasím a s krásnými scenériemi v
podzimním období. Proto byl hned první ročník Rallye Jeseníky velmi příznivě
hodnocen a stal se dobrým základem pro další pořádání. Soutěž si udržovala
vysokou úroveň, koncepčně se vyvíjela, stala se i naší nejlepší mistrovskou
soutěží a účastníci na ni dodnes rádi vzpomínají. Stačí připomenout slavná jména
vítězů – v Jeseníkách pětkrát vyhrál Hubáček, dvakrát zvítězil Ponec, Kvaizar,
Pavlík a jednou byl nejlepší Blahna, Zapadlo, Křeček, Valoušek, Gronych, Šefr a
Hejtmánek. Všechny další hvězdy našeho soutěžního nebe, které obsadily přední
místa ve skupinách a třídách, se rovněž stejným dílem zasloužily o dobré jméno
této rally.
Na přání hlavních partnerů se soutěž nakrátko stala mezinárodním podnikem a také její název byl postupně měněn – přes Rallye Sigma Jeseníky až na pouhé Rallye Sigma. Po deseti ročnících jsme s ředitelem rally Jindrou Gronychem organizační výbor opustili a soutěž pokračovala pod vedením Milana Kunce až do roku 1983, kdy její působení v celostátním mistrovství skončilo. V následujícím roce se nekonala a po přestávce opět začala od nejnižšího stupně. S novým ředitelem Františkem Chytilem hned postoupila do českého mistrovství a po dvou dalších létech, bez výrazné sponzorské podpory, znovu zanikla.
Jezdecky a divácky zajímavé tratě v Jeseníkách na řadu let osiřely. Jejich kouzlo znovu ožilo až před třemi léty, kdy se v okolí Šternberka opět začaly prohánět soutěžní automobily, zatím jen při hostující Valašské rally. Byl to však dobrý impuls pro odstartování dvou pohárových Rally Ecce homo uspořádaných ve Šternberku spolu s RSP Brno. Při nich se zase potvrdilo, že Jeseníky jsou vhodným terénem i pro moderně pojatou kompaktní rally s krátkými přejezdy a s odpovídajícím počtem sportovně náročných rychlostních zkoušek.
Buďme rádi, že výsledkem pořadatelského úsilí a spokojenosti účastníků je zápis soutěže do kalendáře Mistrovství ČR ve sprintrally pod tradičním názvem Rally Jeseníky a navíc, i v tradičním podzimním termínu, který Jeseníkům tak sluší.
Držme pořadatelům palce, aby se jim podařilo trvale navázat na tradice předcházejících let a zároveň přejme všem účastníkům a divákům, aby se nová soutěž stala důstojným nositelem jména Rally Jeseníky.